ENDAST FÖR LIVSNJUTARE !

Tänkte tipsa er om en UTSÖKT soppa som min mamma och jag lagade för ett par helger sedan. Det är den godaste soppan jag har gjort och den var lätt att laga också vilket är ett plus!


KYCKLINGSOPPA med CURRY och LIME
- Tillagningstid ca 20 minuter

* 2 msk olja

* 1 gul lök, hackad

* 350 g strimlat kycklingkött

* 1/2 msk curry (pulver)

* 1 tärning hönsbuljong

* 8 dl kokande vatten

* 1 burk (400 g) kokosmjölk

* 2 1/2 msk ljust redningsmjöl

* 1 röd avlång paprika i tunna skivor

* 1 bit färsk ingefära

* 1 lime, skal och saft

* salt och vitpeppar

- Till garnering: alfagroddar & färsk koriander


  • Hetta upp oljan i en tjockbottnad kastrull. Fräs löken blank, lägg i kycklingköttet och låt det få aningen stekfärg, strö på curry och rör om väl. Smula i buljongtärning och häll på vatten. Koka upp.
  • Rör ner kokosmjölk och redningsmjöl. Koka upp under omrörning och sjud soppan ungefär 5 minuter. Lägg i paprikaringarna som enbart ska bli varma i soppan.
  • Pressa i två tumnagelstora bitar av ingefära genom vitlökspressen. Riv ner limeskal och smaka av med pressad limesaft. Smaka slutligen av med salt och peppar.
  • Servera soppan i tallrikar, garnera med groddar och färska korianderblad.
_____________________________________________________________________________________________

Jag ska åka hem på torsdag till kära Västervik och min älskade mami har lovat mig att vi ska göra den här soppan då. Min favorit!

Try it, you'll love it



Godnatt på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0